Maciej Małecki (ur. 27 listopada 1940 r. w Warszawie)
Kompozytor, pianista.
Podstawy gry na fortepianie zdobywał pod kierunkiem Stanisławy Raube - pedagoga i autorki wielu opracowań utworów fortepianowych dla dzieci.
Kontynuował naukę u tej samej nauczycielki w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej przy ulicy Profesorskiej w Warszawie.
W 1965 roku ukończył studia w warszawskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina),
w klasie kompozycji Kazimierza Sikorskiego i fortepianu Natalii Hornowskiej. Fortepian ukończył z wyróżnieniem. Studia uzupełniające odbył
w latach 1967-1968 w USA (Eastman School of Music, Rochester N.Y.), w klasie kompozycji Samuela Adlera i fortepianu Eugene'a Lista. Należy do
Związku Kompozytorów Polskich; był jego wiceprezesem (1991-1993), a następnie prezesem (1993-1999).
Po ukończeniu studiów muzycznych grał przez kilka lat w duecie fortepianowym z Jerzym Derflem. Duet posiadał bogaty repertuar na 2 fortepiany i na 4 ręce
(m.in. Mozart, Chopin, Saint-Saëns, Bartók, Strawiński, Lutosławski, praca dyplomowa Małeckiego Tylko na klawiszach). Duet występował między innymi na Festiwalach Pianistyki Polskiej w Słupsku
(1969, 1970) i dwukrotnie za granicą.
W 1967r. związał się ze Studenckim Teatrem Satyryków (STS) w Warszawie. W latach 70. komponował przede wszystkim muzykę dla teatru,
radia, telewizji i filmu, by z początkiem następnej dekady przenieść punkt ciężkości na muzykę koncertową. Na przełomie lat 60/70
wykładał w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (obecnie Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina).
Jego muzyka stanowi syntezę stylów i technik od baroku po XXI wiek. Łącząc tradycję z nowoczesnością zdołał wykształcić swój oryginalny styl,
w którym panuje dyscyplina formalna, a prymat przypada melodii i harmonii.
Autor wielu kompozycji solowych i kameralnych, orkiestrowych, utworów na instrumenty solo z orkiestrą, utworów na orkiestrę dętą, pieśni, pieśni chóralnych,
utworów scenicznych (opera, opera dziecięca, dwa balety, dwa musicale, dzieła radiowo-estradowe), a także muzyki teatralnej (wśród wielu teatrów również Teatr Narodowy),
muzyki filmowej, muzyki do Teatru Polskiego Radia, piosenek rozrywkowych, piosenek dla dzieci i szeregu opracowań.
Piosenki z wczesnego okresu jego twórczości, głównie o rodowodzie teatralnym, usłyszeć można w wykonaniu takich artystów jak: Ewa Dałkowska, Kinga Ilgner,
Wojciech Młynarski, Jerzy Połomski, Łucja Prus, Joanna Rawik, Danuta Rinn, Zbigniew Wodecki, a w późniejszych latach także w wykonaniu zespołu Affabre Concinui oraz Ewy Konstancji
Bułhak i Grzegorza Małeckiego.
Nagrody i wyróżnienia:
- w 1982 r. otrzymał wyróżnienie na konkursie
im. K. Szymanowskiego za 4 pieśni na baryton i fortepian do sł. K. Przerwy-Tetmajera,
- w 1996 r. - I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim w ramach
III Ogólnopolskiego Festiwalu Kolęd i Pastorałek w Będzinie za Niemowlątko na słomie na chór mieszany do sł. E. Szeptyńskiej (druga wersja na głos i fortepian),
- w 2003 r. - Nagrodę na Festiwalu "Dwa Teatry" w Sopocie za muzykę do Nie-Boskiej Symfonii,
- w 2003 r. - Nominację do Nagrody Samorządu Województwa Mazowieckiego
w Dziedzinie Sztuki im. C.K. Norwida
za Nie-Boską Symfonię,
- nagrody za muzykę do audycji radiowych i widowisk telewizyjnych (m.in. 1989 r. - "Złoty Mikrofon" za muzykę radiową).
- w 2013 r. został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
|